Now Reading
Ο κορωνοϊός προσβάλλει το νέο Ασφαλιστικό

Ο κορωνοϊός προσβάλλει το νέο Ασφαλιστικό

  • Όλες οι βασικές παρεμβάσεις του νόμου Βρούτση επηρεάζονται από την όψιμη κρίση
euro-cent-asfalistikomarketing

Υπό επανεξέταση βρίσκεται όλος ο σχεδιασμός του Υπουργείου Εργασίας σε σχέση με το ρυθμό, αν μη τι άλλο, υλοποίησης του ασφαλιστικού νόμου, τον οποίο ψήφισε η Κυβέρνηση τον περασμένο Φεβρουάριο.

Ο λόγος, φυσικά, για την ενδεχόμενη αναδιαμόρφωση του κυβερνητικού σχεδιασμού στο ασφαλιστικό δεν είναι άλλος από τις αρνητικές οικονομικές συνέπειες που έχει προκαλέσει η διάδοση του κορωνοϊού σε όλο τον κόσμο και στη χώρα μας, αλλά και τα μέτρα τα οποία έχει λάβει η Κυβέρνηση για την αναχαίτισή του και παράλληλα την υποστήριξη των εργαζομένων και των επιχειρήσεων, ιδίως εκείνων που κλείνουν με κυβερνητική απόφαση ή πλήττονται από την τρέχουσα κρίση αν και συνεχίζουν τη λειτουργία τους.

Οι δύο αυτοί παράγοντες οδηγούν σε σταδιακή παράλυση των περισσοτέρων κλάδων της ελληνικής οικονομίας με συνέπεια αφενός τη μείωση των φορολογικών και ασφαλιστικών εσόδων και αφετέρου την αύξηση των δαπανών της κυβέρνησης.

Η ΠΝΠ 14/3/2020 προβλέπει αποζημίωση ειδικού σκοπού για τους εργαζόμενους οι οποίοι απασχολούνται σε επιχειρήσεις που κλείνουν με κυβερνητική απόφαση

Και αυτό γιατί από τη μια μεριά,  οι επιχειρήσεις που βλέπουν να πέφτει η καταναλωτική ζήτηση, προφανώς θα δυσκολευθούν να αντεπεξέλθουν στις φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις τους. Από την άλλη, οι επιχειρήσεις που κλείνουν με κυβερνητική απόφαση ή πλήττονται από την τρέχουσα κρίση (καφέ, εστιατόρια, εμπορικά κέντρα, εμπορικά καταστήματα, κέντρα ψυχαγωγίας, ιδιωτικά εκπαιδευτήρια κ.λπ.) θα μπορούν να αναστείλουν τις ασφαλιστικές και φορολογικές υποχρεώσεις τους, όπως προβλέπει η σχετική Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (σ.σ. της 14/3). Για αυτόν το λόγο θα μειωθούν τα δημόσια έσοδα, καθώς το  κράτος  θα αναλάβει μέρος μόνο εξ αυτών (σ.σ. των εισφορών του προσωπικού των επιχειρήσεων  που κλείνουν με κυβερνητική απόφαση ή αναστέλλουν τις συμβάσεις όλου ή μέρους του προσωπικού τους) στα πλαίσια του πακέτου μέτρων τα οποία έχει εξαγγείλει. Εκτιμάται πως η αναστολή των εισφορών των ελεύθερων επαγγελματιών θα μπορούσε να στερήσει ως και 150 εκατ. ευρώ ανά μήνα στα ταμεία.

Η ίδια ΠΝΠ (14/3/2020) προβλέπει αποζημίωση ειδικού σκοπού για τους εργαζόμενους οι οποίοι απασχολούνται σε επιχειρήσεις που κλείνουν με κυβερνητική απόφαση αλλά και σε επιχειρήσεις που πλήττονται (βάσει κρατικά προσδιορισμένης λίστας η οποία συνεχώς διευρύνεται). Έτσι θα αυξηθούν οι κρατικές δαπάνες. Ενδεικτικά το κόστος από την αποζημίωση αυτή, μαζί και την κάλυψη του κόστους των εισφορών φτάνει τουλάχιστον τα 2 δισ. ευρώ ανά μήνα.

Με άλλα λόγια, ο προϋπολογισμός τόσο του κράτους όσο και των ταμείων, από όπου εκπορεύονται όλες οι παρεμβάσεις που προβλέπει το νέο Ασφαλιστικό θα βρεθεί υπό επανεκτίμηση επί τα χείρω. Έτσι θα τεθεί πιθανότατα υπό αμφισβήτηση ο αρχικά προσδιορισμένος χρόνος εφαρμογής των διατάξεων του νέου Ασφαλιστικού.

Τρία είναι βασικά «ορόσημα» του νόμου Βρούτση:

  • Το πρώτο έχει παρέλθει ήδη και δεν είναι άλλο από την εφαρμογή του νέου συστήματος εισφορών για τους μη μισθωτούς, δηλαδή τους ελεύθερους επαγγελματίες, τους αυτοαπασχολούμενους και τους αγρότες.
  • Το δεύτερο προβλέπεται για τον ερχόμενο Ιούνιο και δεν είναι άλλο από τη μείωση των εισφορών των μισθωτών του ιδιωτικού τομέα με συμβάσεις πλήρους απασχόλησης κατά 0,9%.
  • Τον ίδιο μήνα, είναι τοποθετημένο από πλευράς του Υπουργού Εργασίας, Γιάννη Βρούτση, το τρίτο «ορόσημο». Ο λόγος για την καταβολή των αυξήσεων σε κύριες και επικουρικές συντάξεις.

Αναλυτικά:

See Also
group-of-people-sitting-indoors-asfalistikomarketing

1) Όσον αφορά, το πρώτο «ορόσημο» (σ.σ. νέο σύστημα επιλογής εισφορών), ολοκληρώθηκε στα μέσα Μαρτίου η διαδικασία ελεύθερης επιλογής εισφορών από τους μη μισθωτούς. Το 74% επί συνόλου 580.000, το οποίο δήλωσε ασφαλιστική κατηγορία, επέλεξε την πληρωμή των κατωτέρων εισφορών. Το 26% επέλεξε υψηλότερη. Όσοι δεν επέλεξαν κατηγορία, θα υπαχθούν υποχρεωτικά στην κατώτερη ασφαλιστική «κλάση». Αυτοί ανέρχονται σε σχεδόν 1.000.000. Έτσι κοντά στο 90% θα υπαχθούν στην κατώτερη ασφαλιστική κατηγορία. Με άλλα λόγια, αν ήταν ομαλές οι οικονομικές συνθήκες, σε καμία περίπτωση δεν θα αναθεωρούνταν προς τα πάνω οι υπάρχουσες δημοσιονομικές προβλέψεις για έσοδα από τις νέες εισφορές των μη μισθωτών. Δεδομένου, όμως, ότι οι συνθήκες δεν είναι ομαλές, λόγω του κορωνοϊού, θα πρέπει να αναμένεται πτώση των εσόδων από την συγκεκριμένη κατηγορία επιχειρηματιών. Το μέτρο της προαιρετικής αναστολής των ασφαλιστικών υποχρεώσεων όσων επιχειρηματιών κλείνουν την επιχείρησή τους με κυβερνητική απόφαση ή πλήττονται από τον κορωνοϊό, αφορά και τις υποχρεώσεις των επαγγελματιών για τις εισφορές της αυτασφάλισής τους. Παράλληλα, ακόμα και οι επαγγελματίες που δεν κλείσουν υποχρεωτικά την επιχείρησή τους ή δεν ενταχθούν στην κρατική λίστα των επιχειρήσεων που πλήττονται θα υποστούν ζημιές και ενδεχομένως θα αθετήσουν τις πληρωμές τους για την δική τους ασφάλιση. Το ίδιο θα κάνουν πιθανόν πολλοί και σε σχέση με τις υποχρεώσεις τους για τις εισφορές του προσωπικού. Η κατάσταση που διαμορφώνεται φέρνει πιο κοντά παρεμβάσεις διευκόλυνσης ρύθμισης οφειλών προς τα ταμεία, είτε με τη μορφή νέας δυνατότητας επανένταξης στις 120 δόσεις είτε και με τη μορφή μίας νέας «πάγιας» ρύθμισης 24 ή 36 δόσεων.

Θα τεθεί πιθανότατα υπό αμφισβήτηση ο αρχικά προσδιορισμένος χρόνος εφαρμογής των διατάξεων του νέου Ασφαλιστικού

2) Όσον αφορά το δεύτερο «ορόσημο» (σ.σ. μείωση εισφορών μισθωτών),υπάρχουν αυτήν τη στιγμή δύο σενάρια που κυκλοφορούν σε αρμόδιους κύκλους. Το πρώτο προβλέπει εφαρμογή της παρέμβασης αυτής στην προσδιορισμένη χρονική στιγμή (σ.σ. Ιούνιος 2020). Κάτι τέτοιο, όμως, προϋποθέτει ότι η ελληνική οικονομία θα έχει βγει ή έστω θα εξέρχεται αποφασιστικά από την «καραντίνα» την οποία έχει μπει λόγω του κορωνοϊού και συνεπώς θα έχει σταματήσει η αναστολή των ασφαλιστικών υποχρεώσεων των επιχειρήσεων που κλείνουν με κυβερνητική απόφαση. Όχι μόνο αυτό, αλλά μία μείωση των εισφορών των επιχειρήσεων, θα βοηθούσε στην ανάκαμψή τους από την κρίση στην οποία έχουν ήδη μπει λόγω του ιού. Το δεύτερο σενάριο προβλέπει αναβολή εφαρμογής της εν λόγω θεσμοθετημένης παρέμβασης π.χ. για 6 μήνες (δηλαδή για την 1/1/2021 αντί της 1/6/2020). Αυτό το σενάριο θα μπορούσε να επαληθευθεί σε περίπτωση που η ελληνική οικονομία δεν έβγαινε αποφασιστικά από την «καραντίνα» στην οποία έχει εισέλθει λόγω του κορωνοϊού. Υπό αυτές τις συνθήκες αβέβαιος είναι ο ρυθμός υλοποίησης της κυβερνητικής δέσμευσης περί μείωσης του μη μισθολογικού κόστους συνολικά κατά 5 μονάδες έως το 2023, παρά τις μέχρι πρότινος προθέσεις της Κυβέρνησης για επίσπευσή της.

3) Αναφορικά, με το τρίτο «ορόσημο» (σ.σ. καταβολή αυξήσεων στους συνταξιούχους) το οποίο έχει προσδιορίσει ο αρμόδιος Υπουργός Εργασίας, Γιάννης Βρούτσης, για τον ερχόμενο Ιούνιο, εκτιμάται πως δύσκολα θα αναθεωρούνταν. Αρμόδιες πηγές αναφέρουν πως μία τέτοια πληρωμή θα ανακούφιζε ευρύτερα κοινωνικά στρώματα και όχι μόνο τους δικαιούχους των αυξήσεων, μετά το σοκ το οποίο έχει ήδη υποστεί η κοινωνία από τις αρνητικές οικονομικές συνέπειες του κορωνοϊού. Όσον αφορά, τις διεκδικήσεις των συνταξιούχων για επιστροφή των περικοπών που θεσπίστηκαν το 2011-2012, αν μη τι άλλο για το 10μηνο μεταξύ Ιουλίου 2015 και Απριλίου 2016, αυτές θα εξαρτηθούν από τις αποφάσεις της πιλοτικής δίκης του ΣτΕ. Σε περίπτωση, όμως, θετικής απόφασης του ΣτΕ, εκτιμάται πως οι οικονομικές-δημοσιονομικές συνθήκες οι οποίες έχει ήδη διαμορφώσει η εξάπλωση του κορωνοϊού δύσκολα θα μπορούσαν να επιτρέψουν ακόμα και το 2021 κάποια θετική εξέλιξη για τους συνταξιούχους.

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

© 2020 ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ. ALL RIGHTS RESERVED.
Scroll To Top