Πρόσφατα Τεύχη

Δείτε με μία ματιά τα πιο πρόσφατα τεύχη από το Ασφαλιστικό Marketing

Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Οκτωβρίου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Σεπτεμβρίου  2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Ιουλίου - Αυγούστου 2016Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Ιουνίου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Μαΐου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Απριλίου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Μαρτίου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Φεβρουαρίου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Ιανουαρίου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Δεκεμβρίου 2015 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Οκτωβρίου 2016

Newsletter

Κάντε εγγραφή στο Newsletter του Ασφαλιστικού Μάρκετινγκ για να λαμβάνετε sneak peaks από τα νέα μας τεύχη αλλά και να μαθαίνετε πρώτοι  για τις προνομιακές μας εκπτώσεις.

1 + thirteen =

17 − four =

Διαδοχή στη Διοίκηση Ευκαιρίες και Εμπόδια

Δεν υπάρχει κανενός είδους σχέση, ανάμεσα σε ανθρώπους, που να μην εμπερικλείει συγκρούσεις.

Οι άνθρωποι διαφωνούν. Και διαφωνούν συχνά και δυνατά! Στην περίπτωση της διαφωνίας υπαλλήλου και επιχειρηματία, τα πράγματα είναι εύκολα. Τι γίνεται όμως σε μια οικογενειακή επιχείρηση, όπου ο πατέρας έχει άλλη άποψη από τον γιο, η κόρη έχει άλλη άποψη από τον αδερφό κ.λ.π.;

Δυστυχώς, δεν υπάρχει κανενός είδους σχέση, ανάμεσα σε ανθρώπους, που να μην εμπερικλείει συγκρούσεις. Το ίδιο ισχύει και για όλες τις επιχειρήσεις και πολύ περισσότερο για τις οικογενειακές, ανάγοντας τον παράγοντα αυτόν ως το κυριότερο εμπόδιο συνεργασίας και προόδου.

Άρα; Έχουν κάνει λάθος το +85% των επιχειρήσεων στην Ελλάδα και το 70% των επιχειρήσεων στον κόσμο;

Σαφώς και ΌΧΙ!

Όπως παντού, έτσι και εδώ υπάρχουν σημαντικά εμπόδια και μειονεκτήματα, αλλά υπάρχουν και πολύ σημαντικά πλεονεκτήματα.

Καταρχήν, οι οικογενειακές επιχειρήσεις έχουν την ευκαιρία να αναπτυχθούν δυναμικά μέσα σε μια περίοδο κρίσης.

Γιατί;

Υπάρχει μια πολύ σημαντική δυναμική που δίνει μεγαλύτερη προοπτική στις οικογενειακές επιχειρήσεις πέρα από το στενό ορίζοντα της κερδοφορίας μιας επιχείρησης.

Η συνέχιση της επιχείρησης, η προσπάθεια δημιουργίας ενός δυνατότερου ονόματος – τόσο της επιχείρησης όσο και κατ’ επέκταση της οικογένειας – ακόμη και η δικαίωση των ατόμων που συμμετέχουν σε μια επιχείρηση και η περαιτέρω αναγνώριση από την κοινωνία είναι μερικά από όσα μας έρχονται στο νου.

Το δεδομένο ότι μοιράζονται ένα κοινό σκοπό και όραμα ισχυροποιεί την επιχείρηση απέναντι στην κρίση, καθώς η οικογένεια μπορεί να πάρει αυστηρότερα μέτρα και να έχει περισσότερη πειθαρχία στις δυσκολίες, αφού σε τελική ανάλυση, δική της είναι η επιχείρηση.

* Μια οικογενειακή επιχείρηση μπορεί να λειτουργήσει και να επεκταθεί και σε καιρούς κρίσης. *

Τα μέλη της αντιλαμβάνονται τις ανάγκες πιο προσωπικά και αγωνίζονται πιο σκληρά και εντατικά. Υπάρχει δηλαδή, μια πιο μακροπρόθεσμη δέσμευση και αυτό είναι το μέγα ζητούμενο.
Τέλος, σε μια δύσκολη περίοδο, τα μέλη της, ενδέχεται να εργάζονται εκεί με πολύ χαμηλές αποδοχές, εάν χρειαστεί.

Συνεπώς, μια οικογενειακή επιχείρηση μπορεί να λειτουργήσει και να επεκταθεί και σε καιρούς κρίσης. Ο ηγέτης της, εκμεταλλευόμενος τους ισχυρούς δεσμούς μπορεί να την ανεβάσει σε νέα επίπεδα, φροντίζοντας δε, να μην μπερδεύει τους οικογενειακούς με τους εταιρικούς ρόλους. Με αυτή την ισορροπία, μπορεί να επιτύχει, τόσο τους επιχειρηματικούς, όσο και τους οικογενειακούς στόχους του.

Από την άλλη, όπως παντού, δυστυχώς, υπάρχουν και εμπόδια! Με σημαντικότερο όλων, την έλλειψη επικοινωνίας μέσα στην επιχείρηση και την πειθαρχία.

Όταν δεν υπάρχει επαρκής επικοινωνία μεταξύ των μελών, μπορεί να υπάρξει απώλεια κέρδους, μέσω κάποιας σημαντικής εξαγοράς ή πιθανού ανοίγματος σε νέες.

Η εμπλοκή συναισθηματικών παραγόντων στη διαδικασία των αποφάσεων και του γενικότερου management της οικογενειακής επιχείρησης αποτελεί σοβαρό πρόβλημα. Το γεγονός ότι κάποιος είναι ιδιοκτήτης μιας οικογενειακής επιχείρησης ή βρέθηκε στη θέση του γενικού διευθυντή λόγω μιας ανάγκης ή μιας νοοτροπίας δεν σημαίνει ότι είναι ικανός να την διοικήσει.

Τα μέλη των οικογενειακών επιχειρήσεων συχνά δεν είναι ειλικρινή και δεν κάνουν σωστή κριτική και αυτοκριτική. Εμπλέκουν συναισθηματικούς παράγοντες και δεν μπορούν να διακρίνουν αντικειμενικά τις ελλείψεις στη διοίκηση και στη διαχείριση.

Στις περισσότερες οικογενειακές επιχειρήσεις, δεν κρατούν αλληλογραφία και πολύ συχνά, δεν είναι ευδιάκριτο το πώς θα μοιράζονται τα κέρδη τους ή τι αναμένει η επιχείρηση από τον καθένα τους, γραπτώς.
Οι σαφείς αρμοδιότητες, είναι ένα άλλο μεγάλο πρόβλημα που εμφανίζεται συνήθως σαν ζήτημα της νεότερης γενιάς. Τα νεαρά σε ηλικία μέλη μιας οικογενειακής επιχείρησης, χρησιμοποιούν το όνομά τους ως προσόν για να πετύχουν και να αναδειχθούν περισσότερο από τα άλλα μέλη της οικογένειας. Επίσης, έχουν συχνά την τάση να παρερμηνεύουν καταστάσεις, θεωρούν δηλαδή πως με τη συμμετοχή τους στην επιχείρηση αναλαμβάνουν αυτόματα και ρόλο ή λόγο στη διοίκηση και στην ηγεσία της επιχείρησης, γεγονός που στην πραγματικότητα μπορεί να μην υφίσταται.

Ένα άλλο, σημαντικότατο εμπόδιο στη διαδοχή μιας επιχείρησης είναι η προϊστορία της οικογενειακής επιχείρησης και τα διάφορα ανοίγματά της. Το νομικό, οι υποχρεώσεις στην εφορία, το δανειοληπτικό παρελθόν αλλά και γενικότερα τα οικονομικά στην ιστορία μιας επιχείρησης, και όλα όσα έχουν χρειαστεί για να στηθεί, από τον πατέρα ή τον παππού μιας οικογένειας, καταγράφονται επίσης στα εμπόδια διαδοχής, στις περισσότερες οικογενειακές επιχειρήσεις. Οι ιδρυτές έχουν την ιδιοτροπία να αποκρύπτουν στοιχεία της ιστορίας αυτής από τους διαδόχους. Κοιτάνε το μέλλον και αφήνουν πίσω το παρελθόν, αγνοώντας ότι η σκληρή εργασία τόσων χρόνων, τα σωστά και τα λάθη που διαδραματίστηκαν για να δημιουργηθεί η επιχείρηση στο παρελθόν, είναι η αιτία ύπαρξης μιας επιχείρησης. Το αν θα υφίσταται στο μέλλον, θα διαφανεί από τον όγκο των αποκαλύψεων.

Πολλές φορές, τέλος, μετά τη διαδοχή, ο ιδρυτής μιας επιχείρησης θέλει να έχει τον απόλυτο έλεγχο και να παρεμβαίνει στο καθετί, ακόμη και σε μικρής σημαντικότητας θέματα, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται συγκρούσεις ανάμεσα στον ίδιο και στα άλλα άτομα της οικογένειας που είναι υπεύθυνα για κάθε τμήμα. Συχνά είναι υπερβολικά επικριτικοί με τις πράξεις των άλλων μελών της οικογένειας. Αδυνατούν να διακρίνουν τις ικανότητες του καθενός και να τον τοποθετήσουν στο αντίστοιχο πόστο κι έτσι πολλές φορές έχουν υπερβολικές απαιτήσεις από κάποιον που δεν έχει τα προσόντα. Στις οικογενειακές επιχειρήσεις, η επιτυχία, βασίζεται στην ύπαρξη εκτίμησης και αναγνώρισης των προσπαθειών που έχουν καταβάλλει τα μέλη, είτε από τα ανώτερα διοικητικά στελέχη είτε από τα μέλη της οικογένειάς τους. Με άλλα λόγια ο συναισθηματικός παράγοντας – ή ψυχολογική υποστήριξη όπως αλλιώς λέγεται – επιδρά θετικά και μόνο θετικά. Η Διαδοχή στη Διοίκηση, εξάλλου, θα πρέπει να είναι αποτέλεσμα μίας μακρόχρονης «διαδικασίας» η οποία, όσο πιο έγκαιρα, συνειδητά και προγραμματισμένα ξεκινήσει, τόσο μεγαλύτερες πιθανότητες επιτυχίας θα έχει.

 

ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ
Βαθμολογία Αναγνωστών 0 Ψήφοι