Πρόσφατα Τεύχη

Δείτε με μία ματιά τα πιο πρόσφατα τεύχη από το Ασφαλιστικό Marketing

Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Οκτωβρίου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Σεπτεμβρίου  2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Ιουλίου - Αυγούστου 2016Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Ιουνίου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Μαΐου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Απριλίου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Μαρτίου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Φεβρουαρίου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Ιανουαρίου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Δεκεμβρίου 2015 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Οκτωβρίου 2016

Newsletter

Κάντε εγγραφή στο Newsletter του Ασφαλιστικού Μάρκετινγκ για να λαμβάνετε sneak peaks από τα νέα μας τεύχη αλλά και να μαθαίνετε πρώτοι  για τις προνομιακές μας εκπτώσεις.

[ninja-inline id=786]

Καθώς διαφαίνεται πως η Ευρώπη αναδύεται από την ύφεση, οι επαγγελματίες που ασχολούνται με τον συνεδριακό τουρισμό (ή ορθότερα με το πλέγμα των δραστηριοτήτων «MICE») αναφέρουν μια σταθερή και αναπτυσσόμενη δραστηριότητα, βλέποντας το ποτήρι… μισογεμάτο.

Ο όρος «MICE», στην τουριστική βιομηχανία, είναι ένα αρκτικόλεξο που αφορά στο σύνολο των παρεχόμενων υπηρεσιών για συναντήσεις (Meetings), επιχειρηματικά σεμινάρια (Incentives), συνέδρια (Conferences) και εκθέσεις (Expositions). Σε κάποιες περιπτώσεις το γράμμα «C» αναφέρεται σε Conventions (δηλ. πολυπληθή συνέδρια) και το γράμμα «E» σε Events (δηλ. εξωστρεφείς δράσεις, εκδηλώσεις με στόχο την προώθηση προϊόντων ή υπηρεσιών).

Τα μεγέθη αυτής της ταξιδιωτικής, και ταυτόχρονα έντονα επικοινωνιακής δραστηριότητας, είναι ιδιαίτερα μεγάλα και εξόχως σημαντικά. Καταρχάς, επειδή το ταξιδιωτικό κοινό στο οποίο απευθύνεται δεν περιορίζεται από τους προσωπικούς προϋπολογισμούς ταξιδιωτικής δαπάνης. Οι μετέχοντες/πελάτες είναι συνήθως εκπρόσωποι εταιρειών, οργανισμών ή επαγγελματικών ενώσεων που επιζητούν μια ουσιαστική κοινή δράση, με στόχο τη μεταλαμπάδευση των κοινών μηνυμάτων τους. Συνεπώς, εκείνο που μετρά για τους διοργανωτές είναι το ποιοτικό αποτέλεσμα του ταξιδιού, η επικοινωνιακή απόδοση της δράσης και η θετική αύρα της μετενέργειάς της.

Δεύτερον, οι μετέχοντες/πελάτες σε ταξίδια της κατηγορίας MICE επιζητούν υψηλού επιπέδου υπηρεσίες, σε κάθε επίπεδο. Από τον απόλυτο χρονικό προγραμματισμό του ταξιδιού και τις συνθήκες ξενοδοχειακής φιλοξενίας έως τις συνεδριακές υποδομές, τη γαστρονομία αλλά και το πλαίσιο των δυνατοτήτων για παράλληλες εκδηλώσεις πολιτισμικού χαρακτήρα. Όλα αυτά αποτελούν βασικές προϋποθέσεις για την επιλογή της χώρας, του χώρου και του χρόνου διοργάνωσης ταξιδιών με επίκεντρο ένα συνέδριο, μια διεθνή έκθεση ή μια πολυπληθή επιχειρηματική συνάντηση.

Τρίτο, βασικό στοιχείο, αυτής της τουριστικής δραστηριότητας αποτελεί η συνέπεια και η ασφάλεια. Κανείς δεν θέλει να ξοδέψει χρόνο και χρήμα για ένα επιχειρηματικό ταξίδι αμφιβόλου αποτελέσματος. Για το λόγο αυτό οι διοργανωτές διεθνών συναντήσεων επενδύουν σε περιοχές με υψηλό δείκτη επαγγελματισμού, λαμβάνοντας υπόψη παραμέτρους που πολλές φορές δεν είναι προφανείς για τους οικοδεσπότες. Οι πιθανότητες μιας απεργίας, για παράδειγμα, ή διαδηλώσεων σε μια φιλοξενούσα πόλη συνιστούν παράγοντες απώθησης μιας επιλογής. Αντιθέτως, το καλό κλίμα, οι καλές υποδομές, η πληθώρα πολιτιστικών επιλογών, η ευκολία γλωσσικής επικοινωνίας και το αίσθημα εμπιστοσύνης που αντανακλούν διάφορες περιοχές του πλανήτη συνιστούν παράγοντες έλξης. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, το κόστος της διοργάνωσης αποτελεί έναν βασικό και συγκριτικό παράγοντα. Το οικονομικό ζήτημα έχει δύο πτυχές: αφενός εκείνη που αφορά στον επιχειρηματικό ανταγωνισμό της τουριστικής βιομηχανίας και αφετέρου εκείνη που αντανακλά την ευρωστία των επιχειρήσεων της ενδεχόμενης ή προσδοκώμενης πελατείας. Δεν αρκεί, δηλαδή, να βγαίνεις στις αγορές με καλές τιμές (σε σύγκριση με το παρελθόν) για να αντλήσεις πελάτες, πρέπει και οι «πελάτες» να έχουν τη δυνατότητα να επανέλθουν ως δυναμικοί καταναλωτές στην αγορά των MICE.

Οι τελευταίες εκθέσεις της Eurostat δείχνουν πως η ύφεση δίνει τη θέση της σε μια δειλή αλλά ουσιαστική ανάπτυξη. Και επισημαίνεται πως η αγορά των MICE δεν συνδέεται με τους δείκτες της ανεργίας, παρά μόνον με εκείνους της αύξησης του επιχειρηματικού τζίρου, καθώς τα κίνητρα αποστολής επαγγελματιών σε εξωτικούς ή ενδιαφέροντες τουριστικούς προορισμούς συνιστούν μια ακαταμάχητη μορφή αναγνώρισης της δουλειάς τους.

Οι επαγγελματίες αισιοδοξούν

Ανέκδοτες αναφορές από τους Ευρωπαίους επαγγελματίες παρατηρούν «απόψυξη» στις διεθνείς επιχειρηματικές συναντήσεις και προσδοκίες ανάπτυξης της αγοράς MICE στο εγγύς μέλλον. «Δεν είναι ακόμη όλα ρόδινα», λέει ο Patrick M. Delaney, Αντιπρόεδρος της Ιρλανδικής εταιρείας MCI, που διοργανώνει επιχειρηματικές εκδηλώσεις σε όλη την Ευρώπη. «Το ποτήρι είναι μισογεμάτο», λέει. «Υπάρχει χώρος για συγκρατημένη αισιοδοξία, παρότι η ευρωπαϊκή βιομηχανία εξακολουθεί να λειτουργεί σε ένα επιχειρηματικό περιβάλλον με δυσκολίες», και σημειώνει πως«οι πελάτες ψάχνουν για την αξία. Αναζητούν λόγους για να δικαιολογήσουν την επένδυση σε συναντήσεις, και χρειάζονται καλά καθορισμένους λόγους για να συναντηθούν τώρα».

Η Monica Fontoura, Διευθύντρια Εθνικών Λογαριασμών για την Cynergies που εδρεύει στη Βασιλεία της Ελβετίας, δηλώνει πως «οι άνθρωποι τώρα έχουν μεγαλύτερη εμπιστοσύνη σ την Ευρώπη. Οι πελάτες μας έχουν να κάνουν business με κάποιον τρόπο και θα πρέπει να έχουν συναντήσεις γι’ αυτό. Βλέπουμε πως κάτι κινείται. Δεν ξοδεύουν τόσα πολλά χρήματα όπως παλιότερα, οι προϋπολογισμοί τους είναι ίσως λίγο μικρότεροι, αλλά επιστρέφει η εμπιστοσύνη.  Δουλεύουμε για συναντήσεις το 2014 και το 2015. Αυτό αντανακλά προσδοκίες για ένα καλύτερο οικονομικό περιβάλλον».

Η Brigitte Boone, Διευθύνων Σύμβουλος της βελγικής εταιρείας εκδηλώσεων Admire, λέει ότι βλέπει μια σαφή βελτίωση στην επιχειρηματικότητα και πως «έχουν αυξηθεί τα αιτήματα για διοργάνωση επιχειρηματικών συναντήσεων». Οι μαρτυρίες των ειδικών επαληθεύουν τις εκτιμήσεις για ανάκαμψη της τουριστικής αγοράς του συνεδριακού τουρισμού, διεθνώς. Όλοι, όμως επισημαίνουν πως οι πελάτες αποζητούν πλέον ένα σαφές οικονομικό όφελος από τις διοργανώσεις εκδηλώσεων. Αυτό το όφελος βασίζεται σε δύο πυλώνες: τη σχέση value for money ως προς τις προσφερόμενες υπηρεσίες και τη σχέση value/result ως προς το ποιοτικό και επικοινωνιακό αποτέλεσμα των εκδηλώσεων.

«Οι εταιρείες έχουν πάρει σκληρά μαθήματα τα τελευταία χρόνια», λέει η Carole McKellar, διοργανώτρια επιχειρηματικών εκδηλώσεων της MPI UK & Ireland Chapter. «Οι πελάτες μας θέλουν έναν εμφανή λόγο για τις εκδηλώσεις που τους προτείνονται και ένα επαληθεύσιμο όφελος για την εταιρεία τους. Όταν η αξία των διοργανώσεων μπορεί να αποδειχθεί και όταν οι συναντήσεις είναι καλά εστιασμένες, παράγεται όφελος. Και είναι μια ευκαιρία για τους επαγγελματίες αυτής της αγοράς να αποδείξουμε την αξία μας ως διοργανωτές».

conference

Μια παγκόσμια δυναμική αγορά

Διάφορες πηγές αναφέρουν ότι η αγορά MICE είναι αξίας περίπου 30 δισεκατομμυρίων δολαρίων το χρόνο, σε παγκόσμια κλίμακα. Ορισμένες χώρες, όπως η Σιγκαπούρη, εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από αυτή την τουριστική δραστηριότητα (30% επί του ΑΕΠ). Υπολογίζεται ότι τουλάχιστον 50 εκατομμύρια ταξίδια πραγματοποιούνται ετησίως στο πλαίσιο του συνεδριακού ή εκθεσιακού τουρισμού. Η ηλικία των ταξιδιωτών αυτής της κατηγορίας ορίζεται μεταξύ 30 και 45 ετών, με ποσοστό 65% άνδρες ταξιδιώτες. Βασικές πηγές πελατείας αποτελούν οι βιομηχανικές περιοχές της Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής.Έτσι, στις πρώτες θέσεις των διεθνών πελατών βρίσκονται οι ΗΠΑ, η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γαλλία, η Ιταλία, η Ισπανία και η Σκανδιναβία. Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί, ότι δυναμική συμμετοχής σε διεθνείς διοργανώσεις εκδηλώνεται και από αναδυόμενες αγορές, όπως η Βραζιλία, η Ρωσία, η Ινδία και η Κίνα.

Στατιστικές καταδεικνύουν ότι για τη διοργάνωση MICE το 50% της πληροφόρησης αντλείται από ιστοσελίδες και το 20% από τους Οργανισμούς Τουρισμού. Ο ρόλος αυτών των οργανισμών είναι ιδιαίτερα σημαντικός στο εξωτερικό, καθώς συνιστούν «βιτρίνα» της χώρας υποδοχής διεθνών συναντήσεων και κατά κάποιον τρόπο εγγυητή της φερεγγυότητας των πληροφοριών που διακινούνται μέσω του διαδικτύου.

Οι πέντε καλύτεροι «συνεδριακοί προορισμοί»:

Στους πέντε καλύτερους συνεδριακούς προορισμούς, παγκοσμίως, συγκαταλέγονται: η Σιγκαπούρη, με 130 παγκόσμια συνέδρια μόνο το 2010, η Βιέννη, με περίπου 2.000 διεθνείς διοργανώσεις ευρείας κλίμακας ετησίως, η Βαρκελώνη, με επταετές συμβόλαιο (2012-2018) για τη διοργάνωση των συνεδρίων της διεθνούς Ένωσης εταιρειών κινητής τηλεφωνίας (GSMA mobile), το Παρίσι, με 954 διεθνείς διοργανώσεις μόνο το 2010 και το Βερολίνο, με 113.000 εκδηλώσεις προσέλκυσης διεθνούς κοινού και 9,1 εκατομμύρια επισκέπτες μόνον το 2012!

Αναπτυξιακές ευκαιρίες

Η τουριστική βιομηχανία MICE θεωρείται πλέον θεμέλιο για την εν γένει τουριστική ανάπτυξη μιας χώρας. Ο λόγος είναι πως οι «συνεδριακοί ταξιδιώτες» λειτουργούν ως δεδομένοι πολλαπλασιαστές των διαφημιστικών μηνυμάτων της χώρας που επισκέφθηκαν στο πλαίσιο ενός επαγγελματικού ταξιδιού και πως θα ήθελαν να μοιραστούν την ευχάριστη εμπειρία τους με φίλους ή με την οικογένειά τους την περίοδο των διακοπών τους. Έτσι, οι τόποι υποδοχής MICE εξασφαλίζουν από τη μια επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου με καλή πελατεία και από την άλλη την προσέλκυση περισσότερων τουριστών κατά τις περιόδους διακοπών, με χαμηλότερο κόστος στοχευμένης διαφημιστικής προβολής.

Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, η οικονομική ανάκαμψη και η σταθεροποίηση της διεθνούς οικονομίας θα οδηγήσει σε περισσότερες διεθνείς συναντήσεις και κίνητρα, ενώ μια νευρική αγορά κινδυνεύει να έχει το αντίθετο αποτέλεσμα. Το στοίχημα για την ελληνική αγορά είναι μεγάλο, καθώς δεν έχει ακόμη γίνει αντιληπτό πως οι επιχειρήσεις που διαθέτουν κατάλληλες συνεδριακές υποδομές οφείλουν να επενδύσουν στην εξωστρέφεια, αναπτύσσοντας ένα διεθνές μάρκετινγκ τις περιόδους της χαμηλής τουριστικής κίνησης σε χώρες όπου η γενικότερη επιχειρηματική δραστηριότητα παρουσιάζει ανάκαμψη. Ειδικότερα για την Ευρώπη, το 2014 αναμένεται αύξηση του επιχειρηματικού τζίρου στο 45% των εταιρειών (με αύξηση πάνω από 10% για το 3% εξ αυτών), σταθερότητα για το 40% και μείωση τζίρου σε επίπεδο έως 8% για μόλις το 15% των επιχειρήσεων. Αυτά τα στοιχεία, συνηγορούν υπέρ της εκτίμησης ότι το επόμενο διάστημα μπορεί να αυξηθεί θεαματικά η ταξιδιωτική θεματική των MICE και στόχος είναι η Ελλάδα να μπει σε αυτή την αγορά οργανωμένα, μεθοδικά και αξιόπιστα.