Πρόσφατα Τεύχη

Δείτε με μία ματιά τα πιο πρόσφατα τεύχη από το Ασφαλιστικό Marketing

Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Οκτωβρίου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Σεπτεμβρίου  2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Ιουλίου - Αυγούστου 2016Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Ιουνίου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Μαΐου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Απριλίου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Μαρτίου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Φεβρουαρίου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Ιανουαρίου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Δεκεμβρίου 2015 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Οκτωβρίου 2016

Newsletter

Κάντε εγγραφή στο Newsletter του Ασφαλιστικού Μάρκετινγκ για να λαμβάνετε sneak peaks από τα νέα μας τεύχη αλλά και να μαθαίνετε πρώτοι  για τις προνομιακές μας εκπτώσεις.

[ninja-inline id=786]

Οι τρεις «γκρίζες ζώνες» της συνταξιοδοτικής μεταρρύθμισης

Μισοάδεια ταμεία, ασάφειες στο μνημόνιο και νέο οικονομικό περιβάλλον μεταλλάσσουν επί τα χείρω τα επικείμενα μέτρα.

O Απρίλιος αναμένεται να είναι ο μήνας της αποφασιστικής διαπραγμάτευσης μεταξύ της κυβέρνησης και των θεσμών σε σχέση με το Ασφαλιστικό. Η διαπραγμάτευση δεν έχει μόνο «κόκκινες γραμμές»ναπό πλευράς της κυβέρνησης από τη μια μεριά και των θεσμών από την άλλη, αλλά και «γκρίζες ζώνες»:

  • Τα ασφαλιστικά ταμεία «ματώνουν» κάθεμήνα για να καταβάλλουν έγκαιρα τις συντάξεις σε

2,6 εκατομμύρια δικαιούχους.

  • Η μνημονιακή συμφωνία του Αυγούστου περιέχει μεγάλες ασάφειες ως προς το περιεχόμενο του

πακέτου των μέτρων το οποίο πρέπει να εφαρμοστεί την περίοδο 2015-2018.

  • Οι εκτιμήσεις για την εξέλιξη της ελληνικής οικονομίας έχουν αλλάξει από τη συμφωνία του Αυ-

γούστου μέχρι σήμερα. Πιο αναλυτικά, οι τρεις «γκρίζες ζώνες» της διαπραγμάτευσης έχουν ως εξής:

* Οι θεσμοί ζητούν τα μέτρα που θα ληφθούν το 2015-16 να έχουν απόδοση 2,6 δισ. ευρώ.*

  1. Μετά βίας καταβάλλονται οι συντάξεις κάθε μήνα. Η όποια συμφωνία μεταξύ των δύο πλευρών γίνεται υπό το «κράτος του φόβου» που φέρνει στην ελληνική πλευρά το γεγονός ότι οι διοικήσεις των ασφαλιστικών ταμείων δεν έχουν πάψει εδώ και πάνω από ένα χρόνο να αγωνιούν κάθε μήνα να συγκεντρώνουν ευρώ-ευρώ κονδύλια ύψους 2,6 δισ. ευρώ για την έγκαιρη καταβολή συντάξεων.

–  Το ΙΚΑ εισήλθε στο 2016 με πρόβλεψη για έλλειμμα 2,1 δισ. ευρώ λόγω κυρίως της μείωσης της κρατικής χρηματοδότησης κατά 1,1 δισ. ευρώ φέτος σε σχέση με πέρυσι.

–  Για τον ΟΑΕΕ προβλέπεται έλλειμμα 800 εκατ. ευρώ.

– Ο ΕΤΕΑ εκτιμάται ότι θα έχει έλλειμμα 600 εκατ. ευρώ.

– Το αθροιστικό έλλειμμα για τους τομείς ασφάλισης των νομικών (ΤΑΝ) και ιατρών (ΤΣΑΥ) στο ΕΤΑΑ αναμένεται να είναι περίπου 100 εκατ. ευρώ.

Για την άμεση αντιμετώπιση αυτών των ελλειμμάτων τα ταμεία προσφεύγουν σε διάφορες έκτακτες λύσεις. Για παράδειγμα το ΙΚΑ δανείζεται κάθε μήνα από τους τομείς ασφάλισης των εργαζομένων στη ΔΕΗ και στους Δήμους, το ΤΑΝ έχει δανειστεί στο παρελθόν από το ΤΣΜΕΔΕ (τομέας ασφάλισης μηχανικών στο ΕΤΑΑ), ενώ το ΕΤΕΑ έχει προβεί σε ρευστοποίηση της κινητής περιουσίας του. Από εκεί και πέρα το ΙΚΑ και ο ΟΑΕΕ προσδοκούν την άντληση έως 800 εκατ. ευρώ έως το τέλος του έτους από τους «κουμπαράδες» του Ασφαλιστικού αλλά και του κρατικού προϋπολογισμού, δηλαδή το «Ασφαλιστικό Κεφάλαιο Αλληλεγγύης Γενεών» (ΑΚΑΓΕ) και«υπό κατανομή κονδύλια» αντίστοιχα.

  1. Αναπάντητα ερωτήματα σε σχέση με το νέο πακέτο μέτρων στο Ασφαλιστικό.

Ενώ η ολοένα και χειρότερη οικονομική κατάσταση των ασφαλιστικών ταμείων είναι αρκετά… σαφής, δεν ισχύει το ίδιο για το πακέτο μέτρων το οποίο καλείται να τη βελτιώσει.

– Η μνημονιακή συμφωνία προβλέπει μέτρα 1,25% του ΑΕΠ (ή 1,8 δισ. ευρώ) την περίοδο 2015-16. Ωστόσο οι θεσμοί ζητούν τα μέτρα της παραπάνω διετίας να έχουν απόδοση τουλάχιστον στο 1,75% του ΑΕΠ (ή 2,6 δισ. ευρώ) έως και το 2018. Αυτό σημαίνει πως τα μέτρα αυτά θα πρέπει να προέρχονται από βαθιές παρεμβάσεις στις συντάξεις.

– Στο κείμενο της ίδιας συμφωνίας δεν αποσαφηνίζεται αν η εισφορά 6% η οποία επιβλήθηκε στις κύριες αλλά και στις επικουρικές συντάξεις υπέρ του ΕΟΠΥΥ τον περασμένο Ιούλιο (δηλαδή προφανώς πριν την Αυγουστιάτικη συμφωνία) συμπεριλαμβάνεται στο πακέτο των 1,8 δισ. ευρώ για το 2015-16. Συγκεκριμένα αναφέρεται πως η εξοικονόμηση 1,25% του ΑΕΠ από το συνταξιοδοτικό θα προέλθει από την «πλήρη εφαρμογή» των μεταρρυθμίσεων του 2010-2012 και από «περαιτέρω μεταρρυθμίσεις» (σ.σ. εννοώντας το νέο ασφαλιστικό νομοσχέδιο). Η κυβέρνηση, πάντως, συμπεριέλαβε τις εισφορές 6% σε κύριες-επικουρικές συντάξεις υπέρ του ΕΟΠΥΥ στις παρεμβάσεις 1,8 δισ. ευρώ στο συνταξιοδοτικό που αναφέρονται στον κρατικό προϋπολογισμό, αν και αυτές δεν φέρουν καμία εξοικονόμηση στην εθνική συνταξιοδοτική δαπάνη.

–  Δεν ξεκαθαρίζεται τι ποσό από τα 1,8 δισ. ευρώ που πρέπει να εξοικονομηθεί το 2015-2016 θα προέλθει από την «πλήρη εφαρμογή» των μεταρρυθμίσεων του 2010-2012 και τι ποσό από τις «περαιτέρω μεταρρυθμίσεις». Στον κρατικό προϋπολογισμό του 2016 προβλέπεται ότι μόλις… 600-700 εκατ. ευρώ (επί συνόλου 1,8 δισ. ευρώ) θα πρέπει να προέλθουν από «εξοικονόμηση» που θα φέρει η «ασφαλιστική μεταρρύθμιση των συντάξεων», όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται. Η κυβέρνηση επιχείρησε (μάλλον ανεπιτυχώς, όπως αποδείχτηκε από την 6μηνη διαπραγμάτευση) να… συγχωνεύσει τις μεταρρυθμίσεις του 2010-2012 τις οποίες έπρεπε

–βάσει του νέου Μνημονίου– να «εφαρμόσει πλήρως» και τις μεταρρυθμίσεις που έπρεπε να κάνει… «περαιτέρω», φέρνοντας εξοικονόμηση 600-700 εκατ. ευρώ το 2016. Και αυτό παρά το γεγονός πως και μόνο το έλλειμμα του ΕΤΕΑ το 2016, το οποίο πρέπει να εκμηδενιστεί με βάση το νόμο του 2012 τον οποίο, βάσει Μνημονίου, πρέπει να «εφαρμόσει» πλήρως η κυβέρνηση ανέρχεται εξίσου σε …600 εκατ. ευρώ. Τα υπόλοιπα 500-600 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τον κρατικό προϋπολογισμό, θα προέλθουν από τις αμφισβητούμενες εισφορές 6% στις κύριες-επικουρικές συντάξεις υπέρ ΕΟΠΥΥ

και, τα τελευταία 600 εκατ. ευρώ από μία σειρά μέτρων (π.χ. σταδιακή κατάργηση ΕΚΑΣ, επαναϋπολογισμό εφάπαξ, αύξηση ασφαλίστρων ΟΓΑ, κατάργηση πρόωρων συντάξεων).

  1. Η οικονομία δεν ήταν αυτή που ήταν τον περασμένο Αύγουστο. Το πακέτο των 1,8 δισ. ευρώ το 2016 συμφωνήθηκε μεταξύ κυβέρνησης πριν …οχτώ μήνες. Έπρεπε να είχε συγκεκριμενοποιηθεί μέχρι τον Οκτώβριο του 2015. Κάτι τέτοιο δεν έγινε, μιας και μεσολάβησαν οι πρόωρες εθνικές εκλογές τουΣεπτεμβρίου του 2015 αλλά και μία 6μηνη άκαρπη διαπραγμάτευση μεταξύ κυβέρνησης – θεσμών. Ωστόσο, στο διάστημα αυτό σημειώθηκε μία απρόσμενη θετική εξέλιξη η οποία μάλλον έδωσε ένα «ατού» στην κυβέρνηση στη διαπραγμάτευσή της με τους θεσμούς.

Η ύφεση το 2015 ανήλθε μόλις στο 0,3% αντί για τουλάχιστον 2-3% όπως αρχικά προβλεπόταν λόγω των capital controls τα οποία επιβλήθηκαν στις 29 Ιουνίου 2015. Μολονότι, στο ίδιο διάστημα η καθυστέρηση εκταμίευσης της δόσης λόγω της μη ολοκλήρωσης της αξιολόγησης και η συντήρηση του κλίματος διεθνούς αβεβαιότητας προς την Ελλάδα δεν έχει επιτρέψει καμία δυνατότητα ανάκαμψης της οικονομίας μέχρι το τέλος του 2016. Η εκτίμηση αυτή θα επαληθευτεί ακόμα περισσότερο στην περίπτωση που το πακέτο μέτρων 1,8 δισ. ευρώ εφαρμοστεί – όπως όλα δείχνουν – σε ένα μόλις εξάμηνο, δηλαδή το β΄εξάμηνο του 2016.

Κάτι τέτοιο θα έφερνε ύφεση 0,75%, χωρίς να προσμετρούνται οι οικονομικές συνέπειες από τα νέα φορολογικά μέτρα τα οποία εξετάζει η κυβέρνηση. Να σημειωθεί πως δεν έχει εκτιμηθεί ακόμα ποια θα είναι η επίπτωση στην ελληνική οικονομία από τις συνέπειες της κλιμακούμενης «προσφυγικής κρίσης», ενώ οι πρώτοι υπολογισμοί δείχνουν ότι το δημοσιονομικό κόστος διαχείρισής της θα φτάσει έως και το 1 δισ.ευρώ. Η επιστροφή στην ύφεση, σύμφωνα με τραπεζικούςαναλυτές, δεν θα προλάβαινε να αντισταθμιστεί μέχρι τέλος του έτους από την ανάκτηση της διεθνούς εμπιστοσύνης λόγω της ολοκλήρωσης της πρώτης αξιολόγησης. Έτσι θα δημιουργούνταν νέες «τρύπες» στο ασφαλιστικό από τη μείωση των εσόδων από ασφαλιστικές εισφορές, διαιωνίζοντας έτσι την ανάγκη για παρεμβάσεις στο συνταξιοδοτικό.

 

ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ
Βαθμολογία Αναγνωστών 0 Ψήφοι