Πρόσφατα Τεύχη

Δείτε με μία ματιά τα πιο πρόσφατα τεύχη από το Ασφαλιστικό Marketing

Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Οκτωβρίου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Σεπτεμβρίου  2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Ιουλίου - Αυγούστου 2016Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Ιουνίου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Μαΐου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Απριλίου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Μαρτίου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Φεβρουαρίου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Ιανουαρίου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Δεκεμβρίου 2015 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Οκτωβρίου 2016

Newsletter

Κάντε εγγραφή στο Newsletter του Ασφαλιστικού Μάρκετινγκ για να λαμβάνετε sneak peaks από τα νέα μας τεύχη αλλά και να μαθαίνετε πρώτοι  για τις προνομιακές μας εκπτώσεις.

twelve − four =

17 − 11 =

Ιστορική στιγμή για το ασφαλιστικό η ΠΝΠ της κυβέρνησης

Το «τυχαίο» και το «μοιραίο» της επένδυσης των ρευστών των Ταμείων σε ρέπος.

Ιστορική τομή αποτελεί για την ιστορία του ασφαλιστικού συστήματος της χώρας η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΠΝΠ) την οποία ψήφισε η κυβέρνηση την Παρασκευή 24 Απριλίου. Με την ΠΝΠ η οποία βασίζεται σε νόμο του 1951, υποχρεούνται όλοι οι φορείς της γενικής κυβέρνησης μαζί και οι ασφαλιστικοί φορείς (ταμεία, ΟΑΕΔ, ΕΟΠΥΥ) εφόσον κάτι τέτοιο αποφασιστεί από τα Διοικητικά Συμβούλιά τους να μεταφέρουν τα πλεονάζοντα ρευστά διαθέσιμά τους από τις εμπορικές τράπεζες σε Λογαριασμούς Ταμειακής Διαχείρισης της Τράπεζας και με αυτά να συναφθούν πράξεις πώλησης τίτλων διαχείρισης του Ελληνικού Δημοσίου με συμφωνία επαναγοράς (repos). Αν και η στιγμή η οποία επιλέχτηκε από τη νυν κυβέρνηση, δηλαδή την ώρα που έφτανε στο μέχρι τότε απόγειό της η πίεση των δανειστών προς τη χώρα είναι «τυχαία» – με την έννοια ότι δεν είχε από πριν επακριβώς προβλεφθεί – φαίνεται πως γενικότερα η επιλογή της επένδυσης των ρευστών των ταμείων σε κρατικά ρέπος είχε φανεί πως ήταν «αναγκαία» ήδη από το 2013-14 και από την προηγούμενη κυβέρνηση.

Η εφαρμογή της ΠΝΠ σημαίνει πως ρευστά διαθέσιμα ύψους 2,4 δισ. ευρώ τα οποία ανήκουν στους ασφαλιστικούς φορείς και βρίσκονται κατατεθειμένα σε εμπορικές τράπεζες θα πρέπει να μεταφερθούν σε λογαριασμούς της ΤτΕ και να επενδυθούν σε ρέπος με το Δημόσιο, προκειμένου να διασφαλιστεί η κρατική χρηματοδότηση μισθών, συντάξεων, λειτουργικών αναγκών και εξυπηρέτησης του κρατικού χρέους. Με άλλα λόγια το Δημόσιο θα μπορεί να δανειστεί για ένα περιορισμένο χρονικό διάστημα (15 μέρες έως λίγους μήνες) από τους ασφαλιστικούς φορείς τους οποίους εποπτεύει ένα ορισμένο ποσό το οποίο θα είναι κατατεθειμένο σε λογαριασμό της ΤτΕ από τους ίδιους τους φορείς για να καλύψει τις δαπάνες του για μισθούς δημοσίων υπαλλήλων, συντάξεις, λειτουργικά έξοδα και αναχρηματοδότηση του χρέους. Τα κεφάλαια τα οποία θα καταθέτουν οι ασφαλιστικοί φορείς θα πρέπει να περισσεύουν μετά την κάλυψη των τρεχουσών αναγκών τους για συντάξεις, επιδόματα και άλλες παροχές και θα προέρχονται από δύο βασικούς πόρους, την κρατική χρηματοδότηση και τις ασφαλιστικές εισφορές.

Τα βασικά επιχειρήματα της κυβέρνησης

Το γεγονός, μάλιστα, ότι τουλάχιστον 35% -40% της χρηματοδότησης των ασφαλιστικών φορέων ετησίως προέρχεται από τον κρατικό προϋπολογισμό (14 από τα 34 δισ. ευρώ) δίνει ένα σημαντικό επιχείρημα στην κυβέρνηση, σύμφωνα με στελέχη της, κατά το οποίο το κράτος έρχεται να ζητήσει δανεικά από τον… εαυτό του και δεν μπορεί να αρνηθεί ένα τέτοιο βραχυπρόθεσμο δάνειο προς το κράτος εκείνος ο ασφαλιστικός φορέας ο οποίος έχει λάβει λίγο πιο πριν τα κρατικά αυτά κονδύλια. Εξάλλου, είτε με ρέπος, είτε χωρίς ρέπος, αναφέρουν  κυβερνητικά στελέχη, το Δημόσιο είναι εν τέλει ο εγγυητής των συντάξεων ειδικά καθώς συνεχίζουν να καταρρέουν τα έσοδα από ασφαλιστικές εισφορές. Του λόγου το αληθές, σύμφωνα με στοιχεία του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, στο α’ δίμηνο του 2015 μειώθηκαν κατά 17,7% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2015 τα σχετικά έσοδα, δημιουργώντας μία «τρύπα» 550 εκατ. ευρώ στους προϋπολογισμούς των ασφαλιστικών φορέων η οποία καλύφτηκε εν μέρει από τον κρατικό προϋπολογισμό. Για παράδειγμα, το κράτος έδωσε επιπλέον 30 εκατ. ευρώ στον ΟΑΕΕ τον περασμένο Ιανουάριο-Φεβρουάριο 2015. Αν εφαρμοστεί πάντως η ΠΝΠ, το Δημόσιο θα διαχειρίζεται όχι μόνο «δικούς τους» πόρους αλλά και πόρους οι οποίοι προήλθαν από ασφαλιστικές εισφορές τις οποίες καταβάλλουν κάθε μήνα εργοδότες και εργαζόμενοι. Έτσι το κράτος δεν θα γίνει μόνο ο εγγυητής, αλλά και ο ρυθμιστής του ασφαλιστικού συστήματος.

* Στελέχη της νέας κυβέρνησης επιμένουν πως αυτήν τη στιγμή η επένδυση των ρευστών διαθεσίμων
σε ρέπος με το κράτος αποτελεί την πιο επικερδή επένδυση για τα ασφαλιστικά ταμεία*

Στελέχη της νέας κυβέρνησης επιμένουν πως αυτήν τη στιγμή η επένδυση των ρευστών διαθεσίμων σε ρέπος με το κράτος αποτελεί την πιο επικερδή επένδυση για τα ασφαλιστικά ταμεία και το μόνο τρόπο για να αυξηθούν τα έσοδα του ασφαλιστικού – συνταξιοδοτικού συστήματος σε συνθήκες όπου τόσο το κράτος όσο οι εργοδότες και οι εργαζόμενοι ολοένα και περισσότερο δυσκολεύονται να συνεισφέρουν ακόμα και όπως στο πρόσφατο παρελθόν τα κονδύλια που χρειάζονται για τις συντάξεις και τις άλλες κοινωνικές παροχές. Η άλλη «επιλογή» θα ήταν η μαζική επένδυση των ρευστών διαθεσίμων τους σε ευρωπαϊκές εταιρικές μετοχές και ευρωπαϊκά κρατικά ομόλογα, όπως κάνουν π.χ. τα τέσσερα ταμεία υποχρεωτικής επαγγελματικής ασφάλισης που λειτουργούν στην Ελλάδα από το 2013. Ωστόσο, κάτι τέτοιο, όμως, εκτιμάται λίγο-πολύ ως εξαιρετικά επικίνδυνη κίνηση – παρά τις σχετικά υψηλές αποδόσεις που έχουν δείξει τα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια το τελευταίο διάστημα – μετά τις επώδυνες εμπειρίες των δομημένων ομολόγων αλλά και του PSI. Η επένδυση των ρευστών των ασφαλιστικών φορέων σε κρατικά ρέπος, πάντως δεν είναι ιδέα της σημερινής κυβέρνησης, παρά τους υψηλούς τόνους της κριτικής την οποία έχει ασκήσει η σημερινή αντιπολίτευση.

Η εισηγητική έκθεση του κρατικού προϋπολογισμού του 2015 που ψηφίστηκε τον περασμένο Δεκέμβριο από την προηγούμενη κυβερνητική πλειοψηφία ανέφερε χαρακτηριστικά πως «στο πλαίσιο διαχείρισης ρευστότητας παρεσχέθη εξουσιοδότηση στον Οργανισμό Διαχείρισης Δημοσίου Χρέους ως εντολοδόχου του Ελληνικού Δημοσίου για τη σύναψη πράξεων πώλησης τίτλων διαχείρισης του Ελληνικού Δημοσίου με συμφωνία επαναγοράς (repos) με φορείς της Γενικής Κυβέρνησης» αφού φυσικά μεταφερθούν υποχρεωτικά τα πλεονάζοντα κεφάλαια των δημόσιων φορέων, μαζί και των φορέων σε Λογαριασμό Ταμειακής Διαχείρισης, όπως ξεκάθαρα προβλέπει η νομοθεσία από το 1951. Εξάλλου, και η ίδια η Κομισιόν έχει δώσει πράσινο φως σε ένα τέτοιο εγχείρημα.

 

ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΤΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ
Βαθμολογία Αναγνωστών 0 Ψήφοι