Πρόσφατα Τεύχη

Δείτε με μία ματιά τα πιο πρόσφατα τεύχη από το Ασφαλιστικό Marketing

Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Οκτωβρίου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Σεπτεμβρίου  2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Ιουλίου - Αυγούστου 2016Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Ιουνίου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Μαΐου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Απριλίου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Μαρτίου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Φεβρουαρίου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Ιανουαρίου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Δεκεμβρίου 2015 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Οκτωβρίου 2016

Newsletter

Κάντε εγγραφή στο Newsletter του Ασφαλιστικού Μάρκετινγκ για να λαμβάνετε sneak peaks από τα νέα μας τεύχη αλλά και να μαθαίνετε πρώτοι  για τις προνομιακές μας εκπτώσεις.

one × three =

3 + twelve =

Έχετε σχεδόν 35 χρόνια εμπειρίας και πλούσιας δραστηριότητας στην ασφαλιστική αγορά, κυρίως στον τεχνικό της τομέα. Αληθεύει ότι αφορμή για την σε βάθος ενασχόληση με τις ασφαλίσεις υπήρξε μία υποτροφία από μεγάλο αντασφαλιστή;

Πράγματι, θα μπορούσα να πω ότι έχω μεγαλώσει μέσα στην ασφαλιστική αγορά, από τα πρώτα βήματα ως Διακανονιστής Ζημιών στην Εμπορική Ασφαλιστική το 1978 (θυγατρική της τότε Τράπεζας Πίστεως, σήμερα Alpha Bank). Εκεί εργάστηκα σε όλους τους ασφαλιστικούς κλάδους και τμήματα, ενώ παράλληλα σπούδαζα. Το 1987 μου προσφέρθηκε η ετήσια Υποτροφία “Alois Alzheimer” από τη Munich Re για ασφαλιστικές σπουδές και πρακτική εργασία στο Μόναχο και το Βερολίνο, με ειδίκευση στις Ασφαλίσεις Τεχνικών Έργων, Περιουσίας και Επακόλουθης Διακοπής Εργασιών. Εκεί είδα πόσο «περιεχόμενο» και προοπτική έχουν οι Ασφαλίσεις. Το 1989 στην εταιρεία Μεσιτών Ασφαλίσεων «Bain Clarkson» του ομίλου Inchcape, σαν Τεχνικός Διευθυντής Γενικών Κλάδων (πλην Κλ. Marine) βίωσα την οπτική των αναγκών του πελάτη και των πωλήσεων. Στη συνέχεια, από τo 1994 εντάχθηκα στην ιδρυτική ομάδα στελεχών του υποκαταστήματος της Zurich Insurance Company όπου ανέλαβα την ευθύνη του underwriting Κινδύνων Εταιρικών & Διεθνών Ασφαλίσεων μέχρι το 1998 που ο Όμιλος Generali, εξαγόρασε το ελληνικό χαρτοφυλάκιο της Zurich. Τότε, ανέλαβα στην Generali Hellas ως Τεχνικός Διευθυντής, με ευθύνη ανάληψης κινδύνων και αποζημιώσεων όλων των κλάδων γενικών ασφαλίσεων. Την τελευταία 10ετία, από το 2004, εργάζομαι ως Νόμιμος Εκπρόσωπος της HDI-Gerling Industrie και επικεφαλής του Ελληνικού της υποκαταστήματος, με τομέα ευθύνης την Ελλάδα, την Κύπρο, τη Μάλτα καθώς και την ευρύτερη περιοχή της Νότιας Βαλκανικής και ΝΑ Μεσογείου.

Νότης Βαγιακάκος, HDI-Gerling Hellas

Νότης Βαγιακάκος,
Γενικός Διευθυντής HDI-Gerling Hellas, Μέλος Δ.Σ. της EΑΕΕ και Πρόεδρος της Επιτροπής Περιουσίας, Αντασφαλίσεων, Μεταφορών & Σκαφών

Όπως έχετε παραδεχθεί και ο ίδιος, στην ελληνική ασφαλιστική αγορά αυτή την εποχή αλλάζουν πολλά που ήταν δεδομένα για δεκαετίες. Με την εμπειρία σας, πώς αξιολογείτε την πορεία εξυγίανσης που ακολουθείται επί του παρόντος, ως επακόλουθο των απαιτήσεων του Solvency II και των πρωτοβουλιών της ΔΕΙΑ;

Οι εποπτικές αλλαγές είναι θετικές στο βαθμό που δημιουργούν όμοιες, βελτιωμένες και αυστηρά εφαρμοζόμενες συνθήκες αγοράς και λειτουργίας για όλους. Η διαδικασία προσαρμογής στα νέα δεδομένα ίσως να είναι δυσκολότερη για κάποιους που είχαν περισσότερα κενά στην οργανωτική ή λειτουργική δομή τους ή και να δημιουργήσει μια «ρευστότητα» στην αγορά μέχρι την εδραίωσή της. Άποψή μου είναι ότι όσες εταιρείες αναπτύξουν και επιμείνουν σε έναν αυστηρό επαγγελματισμό, μείνουν σταθερές και συνεπείς διαχρονικά και δεν υιοθετήσουν καιροσκοπικό ορίζοντα κέρδους, θα έχουν το πλεονέκτημα. Οι ήδη υλοποιούμενες αλλά και οι περαιτέρω αλλαγές που επίκεινται, ίσως είναι μια ευκαιρία για όλους στην ελληνική ασφαλιστική αγορά να εξετάσουν τη μέχρι τώρα λειτουργία τους, μια ευκαιρία για ενδοσκόπηση, ανασύνταξη και νέα αρχή σε σωστότερες βάσεις. Αυτό απαιτεί συνεργασία όλων των φορέων και συμμετεχόντων: του Επόπτη, της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών, των ασφαλιστικών εταιρειών, των διαμεσολαβούντων αλλά και όλου του στελεχιακού ανθρώπινου δυναμικού, που αποτελεί και το ουσιαστικότερο κεφάλαιο της αγοράς μας. Πιστεύω πάντως, ότι η ελληνική αγορά βρίσκεται σε καλό δρόμο προς την αλλαγή νοοτροπίας και την προσαρμογή, ενώ ήδη έχουν γίνει σημαντικά βήματα. Όμως αυτή είναι μια δυναμική και συνεχής διαδικασία αλλαγής. Θεωρώ ότι τον σημαντικότερο ρόλο προς την τελική επιτυχία θα έχει, πλην της «πολιτικής βούλησης» όλων των εμπλεκομένων, η συνεχής προσπάθεια αναβάθμισης της τεχνογνωσίας και της «παιδείας» προς αυτή την κατεύθυνση, ολόκληρου του έμψυχου δυναμικού της αγοράς μας.

Η HDI-Gerling Hellas είναι μια εξειδικευμένη εταιρεία βιομηχανικών και εμπορικών ασφαλίσεων, στους κλάδους περιουσίας, μεταφορών, ευθύνης, μεγάλων τεχνικών έργων και ειδικών κινδύνων με πελάτες μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις. Ποιο είναι το πλαίσιο δραστηριοποίησής σας; Σε σχέση με τις υπόλοιπες δυτικοευρωπαϊκές χώρες πόσο ώριμη είναι η ελληνική επιχειρηματική αγορά ως προς τις ασφαλίσεις αυτές, ειδικά δε ως προς τις ασφαλίσεις ευθύνης;

Η HDI-Gerling αποτελεί τη μόνη εταιρεία στην Ελλάδα που ειδικεύεται και δραστηριοποιείται αποκλειστικά στον τομέα των επιχειρήσεων, σε βιομηχανικούς και μεγάλους εμπορικούς κινδύνους. Οι εταιρείες στις οποίες απευθυνόμαστε, λόγω δραστηριότητας και μεγέθους, έχουν αυξημένη συναίσθηση της σημασίας της ασφάλισης, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι έχουν πάντα πλήρη αντίληψη των ασφαλιστικών τους αναγκών. Δυστυχώς, στην Ελλάδα, στον επιχειρηματικό κόσμο (με εξαίρεση ίσως τον Τραπεζικό τομέα, λόγω κανονιστικού πλαισίου) ακόμα δεν έχει αναπτυχθεί η ειδική θέση και ο ρόλος του επαγγελματία Risk Manager. Η εταιρεία μας μεταφέρει στην ελληνική αγορά μια σημαντική τεχνογνωσία από την εμπειρία της σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες. Κατά κάποιον τρόπο, εδώ και σχεδόν 20 χρόνια που είμαστε παρόντες στην Ελλάδα, θα έλεγα ότι έχουμε λειτουργήσει εποικοδομητικά στην αγορά και ως προς τους πελάτες μας. Κάνουμε προσπάθεια «εκπαίδευσης της αγοράς» μας, με στόχο να αναπτυχθεί νοοτροπία και πρακτικές επαγγελματικής διαχείρισης του κινδύνου. Προς αυτό, εργαζόμαστε στενά με τους διαμεσολαβούντες συνεργάτες μας αλλά και τις άλλες ασφαλιστικές εταιρείες με τις οποίες μετέχουμε σε συνασφαλιστικά σχήματα. Επίσης, μέσα από την ενεργό ενασχόλησή μας με τα κοινά, μέσα από την Ένωση Ασφαλιστικών Εταιριών και τις τεχνικές επιτροπές της επιδιώκουμε να συμβάλλουμε στη συλλογική αναβάθμιση. Σε ό,τι αφορά τις ασφαλίσεις ευθύνης, σίγουρα η ελληνική αγορά έχει περιθώρια ανάπτυξης, αρκεί μόνο να δούμε τα εξαιρετικά χαμηλά ποσοστά διείσδυσης του κλάδου στη χώρα μας – παρ’ όλη την έντονη πρόοδο του κλάδου τα τελευταία 10 χρόνια. Σε ώριμες αγορές, ο Κλάδος Περιουσίας και ο κλάδος Αστικής Ευθύνης (πλην Αστ. Ευθύνης Αυτοκινήτων) έχουν συγκρίσιμο όγκο ασφαλίστρων, ενώ στη χώρα μας είναι περίπου 2 προς 1 ακόμη. Αλλά και συνολικά, το μέγεθος της ελληνικής ασφαλιστικής αγοράς είναι περιορισμένο και συγκυριακά επιδεινώνεται περαιτέρω λόγω της μειούμενης τάσης παραγωγής ασφαλίστρων στο σύνολο της αγοράς, εξαιτίας της διαρκούσας οικονομικής κρίσης. Σε αυτές τις συνθήκες το ελληνικό υποκατάστημα της HDI-Gerling έχει υιοθετήσει στρατηγική επέκτασης των εργασιών εκτός Ελλάδος ακολουθώντας και υποστηρίζοντας τις εξωστρεφείς ελληνικές εταιρείες και τους ασφαλιζόμενους μας στις δραστηριότητές τους στο εξωτερικό ενώ παράλληλα αναλαμβάνουμε επιλεκτικά και νέες εργασίες, τοπικά, στις χώρες των Βαλκανίων και της ΝΑ Μεσογείου. Η διαχρονική πολιτική της εταιρείας μας είναι ούτως ή άλλως η κερδοφόρος ανάπτυξη με μακροχρόνιο ορίζοντα. Κεντρικός γνώμονας είναι η σταθερότητα για εμάς και τους πελάτες μας.

Οι ασφαλίσεις μεταφορών γενικότερα δέχτηκαν μεγάλο πλήγμα την τελευταία τριετία λόγω οικονομικής ύφεσης και άρα κάμψης της εμπορικής δραστηριότητας –ωστόσο εγώ θα ήθελα να σας ρωτήσω για τις ασφαλίσεις πλοίων, στις οποίες ανέκαθεν ως χώρα έχουμε περιορισμένη δραστηριότητα. Πού οφείλεται αυτό;

Όσο προχωράει η παγκοσμιοποίηση και όσο η χώρα μας χάνει σε παγκόσμια ανταγωνιστικότητα, συγκριτικά με την υπόλοιπη διεθνή εμπορική και παραγωγική σκηνή, τόσο ο εν Ελλάδι κλάδος ασφαλίσεων Μεταφορών θα περιορίζεται σε τοπικό και ίσως περιφερειακό επίπεδο και ρόλο. Οι παραπάνω λόγοι σε συνδυασμό με την τρέχουσα δυσμενή οικονομική συγκυρία που βιώνουμε και τον έντονο διαχρονικά ανταγωνισμό σε επίπεδο ασφαλίστρου έχουν συντελέσει ώστε ο κλάδος Μεταφορών να έχει χάσει τα τελευταία χρόνια, σωρευτικά, πάνω από το 60% του όγκου ασφαλίστρων του. Η HDI-Gerling παρ’ όλα αυτά, έχει καταφέρει να συγκρατήσει τις απώλειες σε σχετικά χαμηλό επίπεδο, καθώς στο χαρτοφυλάκιο διατηρούμε μερικές από τις πλέον εξωστρεφείς ελληνικές πολυεθνικές επιχειρήσεις που αντιστάθμισαν τις τοπικές απώλειες με αυξημένη δραστηριοποίηση στο εξωτερικό. Από την άλλη, η περιορισμένη δραστηριοποίηση της ελληνικής ασφαλιστικής αγοράς στον κλάδο πλοίων, παρά τον διεθνώς κυριαρχικό ρόλο της ελληνικής πλοιοκτησίας, αποτελεί κατά τη γνώμη μου άλλη μια διαχρονική «ήττα» μας από εθνική σκοπιά. Στις εν λόγω ασφαλίσεις Πλοίων, δεν καταφέραμε ως κράτος και ως αγορά να κινηθούμε συλλογικά και αλληλοϋποστηρικτικά, ώστε να δημιουργήσουμε μια «ελληνική αγορά» που να πείθει τη διεθνοποιημένη ελληνική εφοπλιστική κοινότητα ότι μπορεί να ανταγωνιστεί με αξιώσεις την αγορά του Λονδίνου. Και τούτο, παρ’ όλη την ύπαρξη ικανού στελεχιακού δυναμικού (που όμως δραστηριοποιείται στο εξωτερικό). Αντίθετα, οι Σκανδιναβοί –για παράδειγμα– εφοπλιστές, ασφαλιστές και κράτη, σε συνεργασία, κατάφεραν να δημιουργήσουν το δικό τους «πόλο ασφάλισης» στην ούτως ή άλλως διεθνοποιημένη αγορά ασφάλισης πλοίων. Θεωρώ όμως ότι ποτέ δεν είναι αργά. Αν το κάνουμε οργανωμένα, αρχίζοντας και σήμερα ακόμη, σε λίγα χρόνια θα έχει διαμορφωθεί. Χρειάζεται όραμα, κινητοποίηση και συντονισμός. Η HDIGerling ασφαλίζει διεθνώς σημαντικό ποσοστό του παγκόσμιου στόλου και τη δραστηριότητα αυτή υποστηρίζουμε δυναμικά και από την Ελλάδα, ήδη από την αρχική μας εγκατάσταση στη χώρα, από το 1995.

* Στην HDI-Gerling, ήδη και πριν από την ανάληψη του κινδύνου, πολύ πριν από τη ζημιά, βρισκόμαστε δίπλα στον πελάτη ως συνεργάτης του, αναλύοντας τη δομή και λειτουργία του, ώστε να προσδιορίσουμε τους ειδικούς κινδύνους που αντιμετωπίζει και μπορεί να επέμβει προληπτικά. *

Αντίστοιχα, από τις αρχές του 2013 η HDI-Gerling εισήλθε και στην Ελλάδα στην κάλυψη αεροπορικών κινδύνων παρέχοντας εξειδικευμένες καλύψεις στην αεροπορική βιομηχανία. Πώς προέκυψε αυτή η δραστηριότητα, η οποία είναι εξίσου περιορισμένη στην ελληνική αγορά;

H HDI-Gerling έχει παρουσία στις ασφαλίσεις αεροπορικών κινδύνων εδώ και πάνω από 40 χρόνια στην ευρωπαϊκή ασφαλιστική αγορά, με μεγάλους πελάτες στη Γερμανία και διεθνώς. Καθώς όραμά μας είναι, να αποτελέσουμε από την Ελλάδα την «πύλη» της εταιρείας για όλη την ευρύτερη περιοχή των Νοτίων Βαλκανίων και της ΝΑ Μεσογείου, αξιοποιούμε πλέον την εξειδικευμένη αυτή τεχνογνωσία της εταιρείας μας και στο ελληνικό υποκατάστημα από το 2013. Έτσι, προσφέρουμε καλύψεις στην αεροπορική βιομηχανία των χωρών της περιοχής μας, η οποία μέχρι πρότινος κατέφευγε στις διεθνείς ασφαλιστικές αγορές, με κυρίαρχη την αγορά του Λονδίνου. Η προηγούμενη «γνωριμία» μας με μεγάλους πελάτες του ελληνικού υποκαταστήματος, κυρίως μέσω ασφαλίσεων περιουσίας σε αεροδρόμια και άλλους «αεροπορικούς» πελάτες στην Ελλάδα, την Κύπρο αλλά και αλλού στην περιοχή, μας βοήθησε στο να αναγνωρίσουμε αυτό το κενό και να το καλύψουμε με τα νέα προϊόντα μας. Να σημειώσω ότι οι καλύψεις αφορούν τόσο στην ασφάλιση αεροσκαφών καθώς και στην αστική ευθύνη που σχετίζεται με αεροσκάφη, με διαχείριση αερολιμένων, υπηρεσίες εδάφους, αεροπορικά προϊόντα, υπόστεγα (hangar keepers), συντήρηση, επισκευή και επιθεώρηση (MRO), κ.λπ. Πρόκειται για κλάδο υψηλών απαιτήσεων σε ό,τι αφορά τις τεχνικές γνώσεις αλλά και την ικανότητα ανάληψης κινδύνου (capacity). Θεωρώ «κρίμα» να έχουμε την τεχνογνωσία και τη δυνατότητα και να μην το κάνουμε και από την Ελλάδα. Εξάλλου βλέπουμε το ρόλο μας ως παράγοντα ενεργού συμβολής στην ανάπτυξη της Ελληνικής Οικονομίας. Οι πρώτες ενδείξεις από την άσκηση του νέου κλάδου είναι ιδιαίτερα ικανοποιητικές.

Ο ορισμός των βιομηχανικών κινδύνων απαιτεί σύνθετη και διαρκή εκτίμηση μονίμως μεταβαλλόμενων συνθηκών ή παραγόντων. Ποια είναι η φιλοσοφία που διέπει την HDIGerling στην αξιολόγηση και τιμολόγηση κινδύνων;

Το βασικό χαρακτηριστικό που διαφοροποιεί την αντιμετώπιση των βιομηχανικών/επιχειρηματικών κινδύνων είναι η μακροχρόνια θεώρησή τους σε επίπεδο συνεργασίας ασφαλιστή-ασφαλιζόμενου. Επίσης, από τη φύση τους οι κίνδυνοι αυτοί απαιτούν μεγάλο capacity και γενικά οικονομική ευρωστία. Το χαρτοφυλάκιο δεν «υποφέρει» από συχνές μικρές ζημιές, στατιστικά προβλέψιμες, αλλά από σπανιότερες, μεγάλες και περίπλοκες. Γι’ αυτό και στη διαχείριση ζημιών είναι απαραίτητη η συντηρητική και περισσότερο τεχνική στρατηγική underwriting. Στην HDI-Gerling, ήδη και πριν από την ανάληψη του κινδύνου, πολύ πριν από τη ζημιά, βρισκόμαστε δίπλα στον πελάτη ως συνεργάτης του, αναλύοντας τη δομή και λειτουργία του, ώστε να προσδιορίσουμε τους ειδικούς κινδύνους που αντιμετωπίζει και μπορεί να επέμβει προληπτικά. Η συνεισφορά μας είναι ουσιαστική, τόσο σε ό,τι αφορά την παροχή εξατομικευμένης ασφαλιστικής κάλυψης, όσο και στα ενδεδειγμένα μέτρα διαχείρισης και πρόληψης του κινδύνου με τη συμβολή εξειδικευμένων στελεχών Risk Engineers. Η προσέγγιση της HDI-Gerling είναι επιχειρηματικά τεχνοκρατική, αξιοποιώντας την πολυετή εμπειρία και ειδική βιομηχανική τεχνογνωσία της, λόγω και της δραστηριοποίησης σε παγκόσμιο επίπεδο. Μην ξεχνάμε ότι η HDI-Gerling προέρχεται από τη συνένωση των γερμανικών HDI και Gerling, η κάθε μία με εμπειρία άνω των 100 ετών στη γερμανική βιομηχανική αγορά. Όλη αυτή η εμπειρία μεταφράζεται σε δεδομένα που συγκεντρώνει η εταιρεία διαχρονικά και στην ανάπτυξη εξελιγμένων μοντέλων τιμολόγησης. Αλλά και στην ελληνική αγορά για σχεδόν 20 χρόνια τώρα, μας έχουν εμπιστευτεί σαν κύριο ασφαλιστή τους οι μεγαλύτερες και πιο δυναμικές επιχειρήσεις και οργανισμοί της χώρας. Η δραστηριότητα αυτή, ήδη επεκτείνεται πλέον εξίσου δυναμικά και στις γειτονικές χώρες όπου έχουμε γεωγραφική επιχειρησιακή αρμοδιότητα.

Έχετε δηλώσει ότι οι στρατηγικές αποφάσεις των εταιρειών θα πρέπει να λαμβάνονται με βάση τεχνικά κριτήρια και όχι με μόνο σκοπό την αύξηση της παραγωγής ασφαλίστρων. Αναπτύξτε μας περισσότερο αυτό το επιχείρημα.

Η κατεξοχήν στρατηγική απόφαση που λαμβάνει μια ασφαλιστική εταιρεία –που εξ ορισμού είναι «αγοραστής» του ρίσκου, της αβεβαιότητας των πελατών της– είναι τι κινδύνους, με ποιο αντίτιμο και με ποιους όρους τους αναλαμβάνει. Η επιλογή, η αξιολόγηση και η τιμολόγηση ενός ασφαλιστικού κινδύνου είναι ζήτημα κεντρικό και τεχνικό, που συνυπολογίζει διαφορετικές παραμέτρους ώστε να διαμορφωθεί τελικά το κατάλληλο αντίτιμο- ασφάλιστρο ανά περίπτωση. Το ασφάλιστρο αυτό θα πρέπει να είναι ικανό να καλύψει το κόστος πρόσκτησης, λειτουργίας και τις «αναμενόμενες» αποζημιώσεις, προστατεύοντας τους ασφαλιζόμενους σε περίπτωση επέλευσης του κινδύνου, αλλά διασφαλίζοντας παράλληλα τη βιωσιμότητα της ασφαλιστικής επιχείρησης και την επιδίωξη εύλογου κέρδους απ’ τους μετόχους της. Η εμπλοκή σε «πολέμους τιμών» για μία καιροσκοπική ή συνεχή αύξηση της παραγωγής, μπορεί να ωφελεί βραχυπρόθεσμα κάποιους, όμως σε τελική ανάλυση είναι εις βάρος και της ασφαλιστικής αγοράς αλλά και του ασφαλιζόμενου. Το ασφάλιστρο θα πρέπει να είναι μεν ανταγωνιστικό, αλλά πάντα εντός τεχνικά προσδιορισμένων πλαισίων.

Είναι αλήθεια ότι η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιριών έχει ξεκινήσει συνομιλίες με την Πολιτεία για

Νότης Βαγιακάκος, HDI-Gerling Hellas

Νότης Βαγιακάκος
Γενικός Διευθυντής HDI-Gerling Hellas, Μέλος Δ.Σ. της EΑΕΕ και Πρόεδρος της Επιτροπής Περιουσίας, Αντασφαλίσεων, Μεταφορών & Σκαφών

μια πιθανή σύμπραξη κράτους – ασφαλιστικών/αντασφαλιστικών με στόχο τη δημιουργία μηχανισμού για κάλυψη από σεισμό και άλλους καταστροφικούς κινδύνους μέσω της θέσπισης υποχρεωτικής ασφάλισης κτιρίων-κατοικιών; Αν ναι, πόσο κοντά βρισκόμαστε στο να υλοποιηθεί κάτι τέτοιο;

Μέσω της Επιτροπής Περιουσίας, Αντασφαλίσεων, Μεταφορών & Σκαφών της ΕΑΕΕ, της οποίας έχω την ευθύνη έναντι του ΔΣ της ΕΑΕΕ, ήδη προχωρούμε κατά τη διετία 2013-2015 στη διεξαγωγή συζητήσεων και μελέτης για τη διαμόρφωση κοινής θέσης της αγοράς για το ενδεχόμενο θέσπισης υποχρεωτικής ασφάλισης έναντι σεισμού των κτιρίων-κατοικιών από την Πολιτεία και την ενδεχόμενη δημιουργία σχετικού Χρηματοδοτικού Μηχανισμού Φυσικών και Καταστροφικών Κινδύνων. Η προστασία από τους κινδύνους ιδίως μεγάλων φυσικών καταστροφών αποτελεί καίριο ζήτημα για τη χώρα μας, με προεξάρχοντα τον κίνδυνο σεισμού, που αποτελεί τον μεγαλύτερο γνωστό-άγνωστο κίνδυνο. Η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις πλέον σεισμογενείς χώρες του κόσμου. Ιδιαίτερα σε συνθήκες οικονομικής ύφεσης, είναι σαφές ότι η δυνατότητα της Πολιτείας είναι εξαιρετικά περιορισμένη στο να βοηθήσει μαζικά τους πληγέντες, χρηματοδοτώντας την ανοικοδόμηση κατοικιών και υποστηρίζοντας έτσι το βασικό δικαίωμα ασφαλούς και επαρκούς στέγασης του πληθυσμού σε περίπτωση τέτοιων καταστροφών. Το ίδιο βέβαια ισχύει και για τις υποστηρικτικές δημόσιες και μη, ή και κοινωφελείς υποδομές που τυχόν πληγούν από ένα τέτοιο καταστροφικό συμβάν. Η λανθασμένη αντίληψη, κυρίως επικρατούσα μέχρι σήμερα στις μεσογειακές χώρες, που θέλει το κράτος να αναλαμβάνει εξ ολοκλήρου την ευθύνη αποκατάστασης των σεισμοπλήκτων μέσω κρατικής αρωγής (και εν μέρει μέσω μακρόχρονης επιδοτούμενης δανειοδότησης), έχει συμβάλει στη χαμηλή διείσδυση των ιδιωτικών ασφαλιστικών καλύψεων έναντι σεισμού στην περιοχή μας. Χαρακτηριστικό για την περίπτωση της Ελλάδας είναι ότι καλύπτονται έναντι σεισμού κάτω από το 10% του πλήθους των κατοικιών, καθώς ασφαλίζονται, είτε μόνο αυτοί που κινδυνεύουν περισσότερο λόγω αυξημένης τοπικής σεισμικότητας, είτε γιατί απλά υποχρεούνται από τις τράπεζες λόγω δανειοδότησης. Αυτό αποτελεί και ασφαλιστική «αντεπιλογή» με αποτέλεσμα σχετικά επιβαρυμένα ασφάλιστρα, αλλά και συνεπάγεται ότι το 90% του κινδύνου μένει στους ώμους των ιδιοκτητών (και κατ’ επέκταση, έμμεσα, του προϋπολογισμού, που όλοι γνωρίζουμε την τρέχουσα κατάστασή του). Η «a priori» διασπορά και χρηματοδότηση του σεισμικού κινδύνου μαζικά, από το σύνολο του κόσμου (με τη θέσπιση της υποχρέωσης ασφάλισης των κτιρίων-κατοικιών), είτε μέσω της εξ ολοκλήρου ανάληψής του από την ιδιωτική ασφαλιστική αγορά (κατά το μοντέλο της ασφάλισης αστικής ευθύνης αυτοκινήτων), είτε σε κάποια μορφή συνεργασίας/σύμπραξης με την πολιτεία, θεωρώ ότι είναι η πλέον πρόσφορη, εφικτή και αποτελεσματική προσέγγιση για να εξασφαλίσουμε τα απαιτούμενα κεφάλαια αντιμετώπισης της καταστροφής όταν (και όχι, εάν) αυτή προκύψει. Δεν μπορώ να εκτιμήσω το πότε και αν θα υλοποιηθεί η δημιουργία ενός τέτοιου μηχανισμού στην Ελλάδα, δεδομένων των οικονομικών και πολιτικών συνθηκών, ωστόσο βλέπω τις σχετικές συζητήσεις ως μία καλή αρχή για να τεθεί το ζήτημα στη σωστή βάση και να αντιμετωπισθεί ολοκληρωμένα με τη συνεργασία όλων των εμπλεκομένων φορέων.

Είστε Γενικός Γραμματέας του ΔΣ του Ελληνικού Ινστιτούτου Ασφαλιστικών Σπουδών στο οποίο έχετε άλλωστε διατελέσει εισηγητής πολλών σεμιναρίων. Πώς κρίνετε γενικότερα το επίπεδο της ασφαλιστικής εκπαίδευσης που πραγματοποιείται στη χώρα μας, από τα Ακαδημαϊκά Ιδρύματα, το ΕΙΑΣ, τους λοιπούς ιδιωτικούς φορείς Ασφαλιστικής εκπαίδευσης και τις ίδιες τις εταιρείες; Τι θα προτείνατε για να βελτιωθεί το επίπεδο της παρεχόμενης εκπαίδευσης στο χώρο μας;

Θεωρώ ότι η συνεχής ανάπτυξη της τεχνογνωσίας και της ασφαλιστικής παιδείας των συμμετεχόντων στην ασφαλιστική αγορά είναι το Α και το Ω για την αναβάθμιση και την εξέλιξή της και εξ αυτού, έμμεσα για την ανάπτυξη της ασφαλιστικής συνείδησης του κοινού. Τα ακαδημαϊκά ιδρύματα που παρέχουν εδώ και χρόνια θεωρητικές ασφαλιστικές και στατιστικές σπουδές κάνουν μεν καλή δουλειά, αλλά χρειάζεται κατά τη γνώμη μου να «συνδεθούν» περισσότερο με την ενεργό αγορά, ώστε να βοηθήσουν και τους αποφοίτους να ενταχθούν, αλλά και να τροφοδοτήσουν την αγορά με πιο «έτοιμα» στελέχη. Σ’ αυτή την προσπάθεια, βέβαια, δεν είναι άμοιρες υποχρεώσεων και οι ίδιες οι εταιρείες ασφάλισης ή διαμεσολάβησης που οφείλουν να προτιμούν και να υποστηρίζουν τους σχετικούς αποφοίτους. Παράλληλα, το ΕΙΑΣ, ο φυσικός φορέας της ασφαλιστικής εκπαίδευσης της αγοράς μας, κάνει συνεχή προσπάθεια –σε συντονισμό και με την υποστήριξη της ΕΑΕΕ– να εμπλουτίζει συνεχώς, να εκσυγχρονίζει και να επικαιροποιεί τα προγράμματα σπουδών και εκπαίδευσης που προσφέρει στα στελέχη των ασφαλιστικών εταιρειών αλλά και –πλέον σημαντικό– στους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές κάθε βαθμίδας, που αποτελούν και τον κορμό της αγοράς μας. Κεντρικός του σκοπός είναι, να ανταποκρίνονται τα εκπαιδευτικά προγράμματα στη ζήτηση και στις εκπαιδευτικές ανάγκες των ατόμων-συμμετεχόντων ή και στις εκπαιδευτικές επιδιώξεις των εταιρειών-εργοδοτών. Στο ΕΙΑΣ εκπροσωπούνται όλοι οι φορείς της αγοράς μας, και πρέπει να το στηρίζουμε μαζικά, συνεχώς και με όλες μας τις δυνάμεις, γιατί μέσω της εκπαίδευσης παρέχει ασφαλιστική κουλτούρα και παιδεία. Και βάση της ανάπτυξης είναι πάντα η παιδεία. Οι αντίστοιχοι ιδιώτες πάροχοι σχετικής ή αντίστοιχης ασφαλιστικής εκπαίδευσης, προφανώς «γεμίζουν» τα κενά που αφήνει το παραπάνω θεσμικό σύστημα εκπαίδευσης όταν αυτό δυσλειτουργεί ή υπολείπεται των αναγκών ή των προσδοκιών του κοινού του. Καλοδεχούμενοι είναι όλοι, κατά το μέτρο και στο βαθμό που προσφέρουν πραγματική προστιθέμενη αξία στο σύνολο. Απλά, όλοι ανεξαιρέτως πρέπει να εποπτεύονται σωστά και να πιστοποιείται διαχρονικά η επάρκεια του διδακτικού προσωπικού βάσει των τρεχουσών συνθηκών της Ασφαλιστικής επιστήμης και πραγματικότητας. Έτσι, θα εξασφαλίζεται η σωστή οργάνωση και η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης μέσα από καθορισμένες και στιβαρές, διαφανείς διαδικασίες και πρακτικές.