Πρόσφατα Τεύχη

Δείτε με μία ματιά τα πιο πρόσφατα τεύχη από το Ασφαλιστικό Marketing

Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Οκτωβρίου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Σεπτεμβρίου  2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Ιουλίου - Αυγούστου 2016Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Ιουνίου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Μαΐου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Απριλίου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Μαρτίου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Φεβρουαρίου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Ιανουαρίου 2016 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Δεκεμβρίου 2015 Ασφαλιστικό Μάρκετινγκ Εξώφυλλο Τεύχος Οκτωβρίου 2016

Newsletter

Κάντε εγγραφή στο Newsletter του Ασφαλιστικού Μάρκετινγκ για να λαμβάνετε sneak peaks από τα νέα μας τεύχη αλλά και να μαθαίνετε πρώτοι  για τις προνομιακές μας εκπτώσεις.

18 − 15 =

twenty − 2 =

Solvency II: Η αποκάλυψη των εταιρειών

Το Solvency II έρχεται να σώσει τη χαμένη τιμή της ασφαλιστικής αγοράς, μια από τις βασικές αδυναμίες της μέχρι σήμερα ήταν η ανεπαρκής δημοσιότητα στοιχείων για τη δραστηριότητά της

Αν τα προηγούμενα χρό- νια ως κοινωνία περά- σαμε από τη φάση της ελαφρότητας στη φάση της ενηλικίωσης, αυτό που μένει για το 2017 είναι η στιγμή να πούμε τα πράγματα με το όνομά τους. Μετά την πολιτική που προσαρμόστηκε στο ρεα- λισμό, ήρθε η ώρα της αλήθειας και για την ασφαλιστική αγορά.

Σε λιγότερο από τρεις μήνες από σή- μερα 55 ασφαλιστικές εταιρείες θα δημοσιοποιήσουν οικονομικά στοιχεία με βάση το Solvency II που είναι ήδη σε ισχύ εδώ και ένα χρόνο, αλλά λίγοι είναι οι μυημένοι στα άδυτα αυτής της αλλαγής. Το εύρος των στοιχείων που θα δημοσιοποιηθούν με βάση τις απαιτήσεις του εκτελεστικού κανονισμού τρομάζει, αφού καλύπτει περί τις 1.400 σελίδες!

Σε τόσες σελίδες, κάθε μία από τις οποίες εμπεριέχει δεκάδες κουτάκια με αριθμούς και δείκτες, εκτείνεται η δημοσιότητα που θα είναι διαθέσιμη στο ευρύ κοινό. Το μέγε- θος της αλλαγής γίνεται πιο σαφές εάν αναλογιστεί κανείς ότι μέχρι σήμερα η πληροφόρηση μέσα από τις οικονομικές καταστάσεις μιας ασφαλιστικής εταιρείας, δεν ξεπερνούσε, στην καλύτερη των περιπτώσεων τις 100 σελίδες, οι μισές σχεδόν από τις οποίες ήταν αναμασημένη πληροφορία.

*Το εύρος των στοιχείων που θα δημοσιοποιηθούν με βάση τις απαιτήσεις του εκτελεστικού κανονισμού τρομάζει, αφού καλύπτει περί τις 1.400 σελίδες!*

Περνώντας από την εποχή των διπλών λογιστικών προτύπων στην ενιαία αποτύπωση των στοιχείων, οι ασφαλιστικές εταιρείες καλούνται να συντάξουν έναν ακόμη ισολογισμό με εξαντλητική ανάλυση των οικονομικών τους μεγεθών, μια θεμελιώδη ποιοτική αναβάθμιση για τον κλάδο. Δεν θα ήταν υπερβολή να υποστηρίξουμε ότι το Solvency II έρχεται να σώσει τη χαμένη τιμή της ασφαλιστικής αγοράς, μια από τις βασικές αδυναμίες της μέχρι σήμερα ήταν η ανεπαρκής δημοσιότητα στοιχείων για τη δραστηριότητά της.

Σε αντίθεση με το Solvency I που εξέταζε τη φερεγγυότητα μιας επιχείρησης με βάση τα ιστορικά στοιχεία, το Solvency II κοιτάει μπροστά. Απαντά στις προοπτικές επιβίωσής της, παρακολουθώντας δύο βασικούς δείκτες, την ελάχιστη κεφαλαιακή απαίτηση (MCR – Minimum Capital Requirement) και την κεφαλαιακή απαίτηση φερεγγυότητας (SCR – Solvency Capital Requirement). Με αυτό τον τρόπο ποσοτικοποιεί την επιβίωση μιας εταιρείας σε ποσοστό 99,5% και περιορίζει τις πιθανότητες αφερεγγυότητας τους επόμενους δώδεκα μήνες στο 0,5%.

Για πρώτη φορά όλα θα είναι ανοιχτά στο φως της δημοσιότητας, της διαφάνειας και της αξιολόγησης. Ο καθένας πλέον θα μπορεί να γνωρίζει το επίπεδο φερεγγυότητας μιας εταιρείας όχι μέσα από μια γενική ενημέρωση, αλλά μέσα από την υποχρεωτική δημοσιοποίηση όλων των μεγεθών, όλων των οικονομικών δεδομένων και αναλυτικών στοιχείων για τους κινδύνους που αυτή έχει αναλάβει με ενιαία κριτήρια αποτίμησής τους.

Η συνεχιζόμενη αβεβαιότητα στο εσωτερικό αλλά και στο διεθνές περιβάλλον, αναδεικνύουν την ανάγκη να υπάρξει αυξημένη εμπιστοσύνη στην ασφαλιστική αγορά. Το 2017 είναι έτος πολλαπλών προκλήσεων και το Solvency II δεν είναι παρά η αφορμή για τη συνειδητοποίηση αυτών των αλλαγών. Διανύοντας ήδη τον όγδοο χρόνο της κρίσης που συνεπάγεται για τη χώρα μια επίπονη μεταρρυθμιστική διαδικασία, η ασφαλιστική αγορά καλείται να προσαρμοστεί σε ένα περιβάλλον ασθενικής – στην καλύτερη περίπτωση – ανάπτυξης στο εσωτερικό και χαμηλής απόδοσης των ασφαλών τοποθετήσεων. Ήδη σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος την περίοδο 2012-2015 τα έσοδα από επενδύσεις μειώθηκαν από 26% των συνολικών εσόδων εκμετάλλευσης στο 14%, με τον κλάδο ζωής να πλήττεται περισσότερο αφού η υποχώρηση έφτασε στο 20,8% από το 36,8%.

Η συνεχιζόμενη συνύπαρξη αυτών των παραγόντων και για τα επόμενα χρόνια υποχρεώνει τις εταιρείες να δώσουν το βάρος στη λειτουργική τους κερδοφορία, ελέγχοντας και αναπροσαρμόζοντας τα κόστη τους. Στον τομέα αυτό η ελληνική ασφαλιστική αγορά – με λίγες εξαιρέσεις – έχει πολλή δουλειά να κάνει. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία το κόστος πρόσκτησης εργασιών την περίοδο 2012-2015 αυξήθηκε από το 13,5% στο 14,5%, ενώ ειδικά στον κλάδο αυτοκινήτου αυξήθηκε από το ήδη υψηλό για τα διεθνή δεδομένα 18,7% στο 19,1%. Τα αποτελέσματα των πρόσφατων stress tests της EIOPA που δημοσιοποιήθηκαν λίγο πριν την εκπνοή του 2016, έδωσαν μια πρόγευση της εικόνας στην οποία βρίσκεται ο ασφαλιστικός κλάδος, αλλά σε καμιά περίπτωση τα αποτελέσματα δεν είναι αντιπροσωπευτικά για το σύνολο της αγοράς.

Αυτό όχι μόνο γιατί στην άσκηση συμμετείχαν μόλις οκτώ από τις 55 συνολικά εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην ελληνική ασφαλιστική αγορά, αλλά γιατί ακόμη και μεταξύ αυτών των οκτώ, οι διαφοροποιήσεις είναι μεγάλες και η ενοποίηση των αποτελεσμάτων τους αποδίδει το μέσο όρο και δεν αντανακλά την πραγματική εικόνα της κάθε μιας. Εκτός από την πληροφορία ότι οι οκτώ εταιρείες (Allianz, Alphalife, Εθνική, Eurolife Ζωής, Groupama, Interamerican Ζωής, MetLife και NN) που συμμετείχαν στην άσκηση εμφανίζουν ικανοποιητικές επιδόσεις σε ό,τι αφορά τόσο το δείκτη ελάχιστης κεφαλαιακής απαίτησης MCR που διαμορφώνεται στο 396% όσο και το δείκτη φερεγγυότητας SCR για το Solvency ΙΙ, που διαμορφώνεται στο 141%, τα stress tests έρχονται να υπενθυμίσουν την έκταση και την ένταση των κινδύνων που παραμονεύουν. Το γεγονός ότι το επενδυτικό χαρτοφυλάκιο σε σταθερούς τίτλους των οκτώ ασφαλιστικών εταιρειών είναι τοποθετημένο σε ποσοστό 16% σε ιταλικά κρατικά ομόλογα και κατά 11% σε γαλλικά, δεν επιτρέπει εφησυχασμό. Ενδιαφέρον έχει επίσης το γεγονός ότι ο μέσος όρος των τοποθετήσεων σε ελληνικά ομόλογα – ακόμα και αν προέρχεται από συγκεκριμένες εταιρείες – διαμορφώθηκε στις αρχές του 2016 στο 36% του επενδυτικού χαρτοφυλακίου σταθερών τίτλων και ίσως να οφείλεται στο ότι κάποιες εταιρείες ενδεχομένως λόγω capital controls δεν μπόρεσαν να αντιδράσουν έγκαιρα στις επερχόμενες εξελίξεις. κάτι που θα το βρουν μπροστά τους…

 

ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΤΕ ΤΟ ΆΡΘΡΟ
Βαθμολογία Αναγνωστών 0 Ψήφοι